Saarihyppelyä Thaimaassa

SaarihyppelyäThaimaassa

Oletko koskaan halunnut jonnekin trooppiseen paikkaan, jossa vesi on turkoosia ja ympärillä on palmuja? Niin minäkin. Minulta kesti kauan aikaa päästä Thaimaahan, tuonne suomalaisten talviajan paratiisiin, mutta pääsinhän minä sinne lopulta parin viikon lomalle vuonna 2015. Thaimaa on ihan mielettömän upea maa. Se lämpö, se valo, se ruoka, ne ihmiset. Kaiken kaikkiaan kävin reissukaverini kanssa Bangkokissa, Krabilla, Koh Lantalla, Koh Samuilla ja Koh Phanganilla.

Aloitetaan nyt kuitenkin realistisesti, sillä Bangkok oli poikkeus upealle. En viettänyt siellä kauan aikaa, kaksi päivää reissun alussa ja yhden lopussa. Kaupunki oli haiseva, kuuma ja ahdistava – ei minun mieleeni. Joka paikassa oli liikaa ihmisiä ja aivan kaoottinen liikenne. Jostain syystä se kuitenkin oli suhteellisen hallittu kaaos, mutta en pystyisi elämään sellaisen keskellä kovinkaan pitkää aikaa.

20151124_210338_zpso8tmnwxv
Näkymä hotellin ikkunasta. Huone taisi olla 21. kerroksessa.

20151124_210339_zpso8tmnwxv
Buddha-patsas hotellin terassilla.

Ensimmäinen päivä Bangkokissa sujui lähinnä nukkuessa jetlagia pois. Olin jotenkin varautunut suurempaan kulttuurishokkiin kuin mitä ensi kertaa mihinkään Aasian maahan menevänä kohtasin. Ehkä olin varautunut sen verran hyvin tai ehkä olin vain liian väsynyt pitkän lentomatkan jäljiltä.

Illalla kävimme syömässä ravintolassa nimeltä Cabbages and Condoms. Ravintola oli viihtyisä ja ruoka- sekä juomatarjonta oli erinomaista. Joku tyyppi vain joskus päätti, että kaalit ja kondomit ovat hyvä teema ravintolan nimelle. Miksi? Sille oli jokin selitys ravintolan opuksessa, mutta en selityksen lukemisen jälkeenkään täysin ymmärtänyt sitä. Liittyi jotenkin perhesuunnitteluun. Kaalin osalta jäi kysymysmerkiksi. 😀

20151124_220041
Hyttyset saivat jaloistani yhtä paljon ruokaa kuin minä sain tästä ravintolasta. Jälkiviisaana voi vain todeta, että olisi pitänyt käydä ostamassa hyttyskarkotetta kioskista ennen illallista eikä vasta sen jälkeen.

20151125_144200_zpsyjcgwbgk
Nyyttejä (dumplings) nauttimassa Tim Ho Wan -ravintolassa Terminal 21 -ostoskeskuksessa.

20151124_210341_zpso8tmnwxv
Wat Pho Directory. Alueella on vanhin ja suurin Buddhan temppeli.

Tämä kyljellään makaava Buddha-patsas on massiivinen.

Liikenneturvallisuus Bangkokissa on sen verran kyseenalaista, että on aina vähän jännä hypätä taksin kyytiin. Eivätpä ne taksitkaan ole joka kerta kovin yhteistyöhaluisia. Thaimaassa juhlitaan yleensä marraskuussa Loy Krathongia, joka on sadekauden päätteeksi järjestettävä valon juhla. Koska ihmisiä oli tavanomaista enemmän liikkeellä Bangkokissa tämän vuoksi, kuski ei suostunut ajamaan meitä määränpäähämme. Näin voi käydä väenpaljouksissa tai silloin, jos kohde on kuskin mielestä yksinkertaisesti liian kaukana.

River Festivalin lyhtyjä Loy Krathongin aikana.

Ihmiset lähettävät Loy Krathongin aikaan tällaisia pieniä kynttilälauttoja kellumaan järviä, kanaaleita ja jokia pitkin, kiittävät veden jumalaa ja päästävät samalla irti negatiivisista tunteista.

Lähtiessämme Bangkokista pois yritimme saada hotellilta taksia Don Mueangin lentokentälle ja monen monta taksia kieltäytyi. En ole koskaan ollut missään, jossa taksin saaminen olisi ollut noin vaikeaa, mutta ehkä olen vain säästynyt tältä tähän saakka. Onneksi kuitenkin ennen pitkää löytyi kuski, joka antoi kyydin perille ja pääsimme jatkamaan matkaa Krabille.

Krabille oli aivan mahtavaa laskeutua. Tiesin jo silloin, että saarimaisemat sopivat minulle paremmin. Oli helpottavaa päästä pois Bangkokista. (Ehkä minun pitää antaa kaupungille joskus uusi mahdollisuus.) Lentokentällä meitä odotti hotellin työntekijä kyltin kanssa ja pääsimme kylmien vesipullojen kera ilmastoidun tilataksin kyydissä hotellille. Musiikkitarjonta oli pettämätön niin takseissa kuin hotelleissakin – en ole koskaan kuullut noin paljon 80-, 90- ja 2000 -lukujen rakkausballadeja missään.

20151126_150558_zpsgxgdi7i1
Teetä ja makeita riisipitoisia jälkiruokia Alisea Boutique Hotelissa Krabilla.

20151126_171543_zpsuv4jt2k2
Kattoparvekkeella oli amme, jossa sai rentoutua ilta-auringon laskiessa meren taa.

Auringonlaskuja ei voi koskaan kuvata liikaa.

Huomasin nopeasti, että Krabi on suomalaisten suosiossa. Ei mennyt kauankaan, kun illallisella kuului suomea sieltä sun täältä. Joulu- ja tammikuu taitavat olla niitä suosituimpia pohjoismaisten turistien kuukausia Thaimaassa. Palvelukulttuuri tässä maassa ainakin osataan. Hotellin italialaisessa ravintolassa sain pizzan, joka ei ollut täysin pyöreä. En olisi huomannut koko asiaa, ellei minulta olisi käynyt kaksi eri tarjoilijaa pyytämässä asiaa nöyrästi anteeksi. Olihan se hieman huvittavaa, kun ei tällaiseen ylenpalttiseen kohteliaisuuteen ole tottunut, mutta samalla osaan arvostaa hyvää palvelua. Oikein mainiosti maistui pizza muodosta riippumatta.

20151127_112639_zpszkhekidg
Ao Nang Beach Krabilla. Merivesi oli juuri niin turkoosia ja lämmintä, kuin olin aina kuvitellutkin.

20151127_114317_zps0gqhfwmu
Rannan yhteydessä on rantaravintola, josta saa erinomaisia thairuokia.

Krabilta matka jatkui Koh Lantan saarelle. Pääsimme hotellilta tilataksilla perille asti ja matkahan kesti koko päivän aamusta iltaan. Eipä ollut kiire mihinkään, joten mikäs siinä istuessa ja kuunnellessa taas kerran taksikuskin mahtavia balladivalikoimia.

Koh Lantan hotellimme oli paras, jossa olen koskaan ollut. Siellä vain kaikki toimi. Oma yksityinen uima-allas kelpasi minulle enemmän kuin hyvin. Lisäksi perjantai-illan erikoisbuffetissa hotellivieraille järjestettiin thaitanssi- ja tulishow-esityksiä.

IMG_0292IMG_0279IMG_0276

Hotellialueen rantareggaebaariin pääsi myös nauttimaan coctaileja ja katsomaan auringonlaskua. Ei olisi voinut olla täydellisempää. Jos joku miettii hyviä häämatkakohteita tai muuten vaan hienompaa yöpymispaikkaa, niin Koh Lantalla oleva Crown Lanta -hotelli oli erittäin positiivinen kokemus, suosittelen!

20151128_180346_zpsqlg90gcp
Reggaeta ja rantabaari.

20151128_180347_zpsqlg90gcp
Silmä lepäsi näissä maisemissa.

20151128_102241_zpsfsmlmmri
Elän aamupaloja varten. Tämä lätynpaistajan tekemä Mikki Hiiren muotoinen lätty piristi kummasti.

20151128_161530_zpsyilsgbw2
Tuk tukin kyydissä Lantalla.

20151128_164811_zpsjntlonj3
Pojat ratsastivat autotien varrella elefanteilla.

Muutaman päivän jälkeen jatkoimme Thaimaan toiseksi suurimmalle saarelle, Koh Samuille. Jälleen kerran matka kesti koko päivän. Kulkuvälineinä oli taksia, bussia, venettä…you name it. Thaimaassa matka kestää niin kauan kuin sen tarvitsee kestää, mutta perille pääsee aina ennen pitkää.

20151129_171717_zpsukqzrytt20151129_171323_zpsytjkoinx20151129_171716_zpsukqzrytt
Vihdoin Samuilla.

Koh Samuilla ehti hengähtää yhtenä iltana. Saari vaikutti eloisalta ja siellä olisi voinut viipyä kauemmankin aikaa. Kävimme istumassa rannalla ja valokuvaamassa turistialueita sekä nauttimassa rennosta tunnelmasta ja pimenevästä illasta.

Seuraavana päivänä lähdimme Samuilta puolen tunnin venematkan päässä olevalle Koh Phanganin saarelle. Täällä järjestetään kerran kuussa Full Moon Party ja ilmeisesti muutoin jotain pienempiä juhlia, niin kuin Half Moon Partyja ja sen sellaisia. Full Moon Party on kuitenkin se suurin ja tärkein, jonka avulla saari elää ja saa tuloja. Joka kuukausi saarelle tulee tuhansia reppureissaajia bilettämään viideksi päiväksi Haad Rinin rannalle. Etsin ihmisten mielipiteitä tapahtumasta, koska en itse sitä päässyt kokemaan ja sain käsityksen, että meno on melko railakasta. Muutoin saari onkin hyvin hiljainen ja rauhallinen. Olen ihan tyytyväinen, että pääsin näkemään siitä tämän rauhallisemman puolen.

20151130_173555_zpsur0umou1
Näkymää Panviman Resortista päin rannalle.

20151130_173556_zpsur0umou1
Phanganin saaren pohjoispuolella oli turisteille ravintoloita ja muita pikkuputiikkeja.

20151130_200438_zpszmssefwq
Perinteistä thaimaalaista jälkiruokaa eli tahmeaa riisiä ja mangoa.

20151201_123151_zpsdbhjseji
Näin kelpasi aloittaa joulukuu.

20151130_173557_zpsur0umou1
Phanganin rannat olivat kauniita ja meri suorastaan kutsui luokseen. En kuitenkaan uskaltautunut uimaan täällä, koska Phanganilla on riski joutua tappavan meduusan pistämäksi. Uima-allas oli siis varsin hyvä vaihtoehto vilvoittelulle.

Siirryimme muutaman yön jälkeen Phanganin saaren eteläosaan, jossa saimme taas kerran nauttia hienon hotellin antimista.

20151202_133544_zpswohlkz71
20151203_181619_zps7zpkx6qs
Buri Beach Resort.

20151202_140824_zps5mzcmhma
Ruokina kanaa ja ananasta, kana-peruna-kookoskeittoa, friteerattuja kasviksia sekä riisiä ja katkarapuja.

20151203_124926_zps3kfoyy82
Kookosvettä suoraan kookoksesta.

Haad Rinin ranta.

Vietimme Phanganilla useamman yön ja siinä vaiheessa tulikin tarpeeseen pysähtyä, koska ensimmäinen viikko meni aika lailla liikkuessa paikasta toiseen. Oli kiva vain saada olla ja nauttia siitä vehreästä ympäristöstä ja rannoista ja tunnelmasta.

20151205_170806_zps6yeliswt (2)
Yksinäinen kulkukoira.

20151206_063808_zpslq0yjmdy
Aikainen auringonnousu Phanganilla.

Phanganilta lensimme Bangkokiin vielä yhdeksi yöksi. Halusin käydä tekemässä viime hetken ostoksia, mutta ehdimme valitettavasti liian myöhään ostoskeskukseen. Kaikki kaupat olivat juuri sulkeutumassa ja elokuvateatterissakaan ei enää mennyt kuin thainkielisiä elokuvia.

Kävimme lopulta syömässä illallista sushibuffetissa, jossa oli erillisen sushipöydän lisäksi liukuhihna, jolta sai napata itselleen pieniä ruokalautasia. Jokaisella istumapaikalla oli oma pieni keitin, jossa sai keittää ruoan rasvassa (tai mitä lie siinä liemessä oli) valmiiksi. Tällaiset tee-se-itse -ravintolat ovat kivoja ja samalla vähän kyseenalaisia, koska minulle tulee ensimmäisenä mieleen ruokamyrkytysvaara, josta en edes voisi syyttää kuin itseäni. Toisekseen koko liukuhihnasyteemi oli minulle vieras, joten siinä sai vähän aikaa ihmetellä, miten se toimii. Toimihan se kun teeskenteli osaavansa eli vain nappasi ohikulkevia ruokia itselleen ja alkoi keitellä niitä liemessä valmiiksi. Olen vieläkin kömpelö syömäpuikkojen kanssa, mutta sain sentään sushit ja muun ruoan lautaselta suuhun, joten tehtävä suoritettu. Thaimaassa käytetään yleisimmin kuitenkin haarukkaa ja lusikkaa aterimina ja puikkoja vain nuudeleiden tai esimerkiksi sushin kanssa, joten länsimaalaisen on helppo ruokailla tässä maassa.

Illallisen jälkeen palasimme hotellille, jossa ehdin saada lyhyet yöunet ja hyvästellä reissukaverini ennen kuin piti lähteä aikaisella lennolla takaisin Suomeen.

20151206_143747_zpsjkglqcdr
Bangkokin taksit ovat yhtä jännittäviä kuin huvipuistoajelut.

20151206_204617_zpszhnfgx87
Mäkkärin Ronald tervehti paikallisesti. Lokalisaatiota konkreettisimmillaan.

Selvisin reissusta ehjin nahoin, eikä tullut ruokamyrkytystäkään. Vasta lentokoneessa, kun istuin hiljaisen ladyboyn vieressä ja tuijotin ikkunasta pilviä, kurkku alkoi tuntua kipeältä. Pääsin Suomeen sairastamaan flunssani.

Sydän jäi Thaimaahan. Seuraavaa reissua odotellessa.