Turistina Rovaniemellä

Turistina_Rovaniemella

Eräänä helmikuisena aamuna lähdimme poikaystäväni kanssa viikonlopun viettoon Rovaniemelle. Pääasiassa halusin käydä tapaamassa joulupukkia, päästä huskyajelulle ja hyvällä lykyllä nähdä vielä revontuliakin. Lyhyessä ajassa ehti nähdä ainakin Joulupukin pajakylän ja Rovaniemen keskustan.

Pikavisiitti Oulussa

Matkamme alkoi 7 aikoihin aamulla Vaasasta. Pääsimme Seinäjoelle saakka VR:n bussivuorolla, mutta seuraava yhteys oli myöhässä ja tätä junaa saikin odotella vähän yli tunnin verran. Odottelua oli siis luvassa jokaisessa vaihtopaikassa tämän jälkeen.

20170203_101016
Tekninen vika yllätti jo alkumetreillä.

Vastoinkäymiset voi kuitenkin kääntää edukseen. Pääsimme Ouluun saakka, ja ystävällisten konduktöörien avulla saimme korvaavan bussin sijaan luvan ottaa myöhemmin saapuvan seuraavan junan Rovaniemelle. Näin ehdimme kätevästi käydä lounastamassa Oulussa. Tässä kaupungissa haluan ehdottomasti käydä uudemman kerran kesällä, koska olen nähnyt sen vain talvisaikaan.

Teimme myös pikaisen kierroksen Oulun keskustassa ja kävimme moikkaamassa Kahvilamakasiinien läheisyydessä olevaa Toripolliisia.

20170203_143111
20170203_143152Toripolliisi-patsas on saanut nimensä 1930-70 -luvuilla Oulussa järjestystä vahtineiden kolmen toripoliisin mukaan.

20170203_143309

Junamatkalla oli mielenkiintoista huomata, kuinka luonto pikkuhiljaa muuttui arktisempaan suuntaan Rovaniemeä kohti mentäessä. Havupuita vilahteli yhä enemmän ja luminietokset kasvoivat suuremmiksi. Maisemakin oli kumpuilevampaa verrattuna Pohjanmaan tasaiseen maastoon. Kymmenen tunnin matkustamisen jälkeen (pysähdykset mukaan luettuna) juna oli viimein perillä ja pääsimme suunnistamaan kohti majapaikkaamme.

Majoitus Rovaniemellä

Selaillessamme Rovaniemen majoitusvaihtoehtoja totesimme nopeasti, että hinnat hotelleissa ovat varsin suolaiset. Olen kolunnut nuorempana monet hostellit läpi, mutta tällä kertaa ei ollut hostellifiilistä. Yhtenä vaihtoehtona oli majoituspalvelu Airbnb. Sitä kautta löytyikin täydellinen paikka aivan Rovaniemen keskustasta huomattavasti huokeampaan hintaan kuin mitä kahden yön hotellimajoitus olisi maksanut.

Majoittajamme oli tosi mukava ja vieraanvarainen. Pitkän reissun jälkeen meitä odotti lämmin sauna ja hellalla höyryävä keitto. En olisi osannut odottaa tällaista vastaanottoa ja olin todella kiitollinen tästä. Saimme yöpyä mukavassa Ikean kalusteilla sisustetussa huoneessa.

Mitä Rovaniemellä voi tehdä?

Tarkoitus oli tehdä täysin tuiki tavallinen turistireissu Rovaniemelle ja etenkin käydä tapaamassa joulupukkia ja toivon mukaan päästä myös huskyajelulle, joten suuntasimme tietysti Joulupukin pajakylään. Rovaniemen keskustasta pääsee sinne bussilla ja takaisin tunnin välein.

20170204_12323320170204_121957

Joulupukin pajakylässä on oma posti, joulupukin vastaanotto, eri kauppoja ja ravintoloita sekä kahviloita. Täällä voit ottaa kuvan napapiiristä kauppakeskuksessa, vaikka oikea napapiiri hiihtääkin nykyään hieman muualla. Oli se siinä merkatussa kohtaa joskus.

20170204_12361620170204_123652
Rovaniemi2017
20170204_123659
20170204_130505
Oven takana oli pieni fantasiamaailma kaikille lapsille ja lapsenmielisille. Tämän jälkeen ei enää saanut ottaa kuvia.

20170204_132548
Joulupukin kanssa otetun kuvan sai ostaa digitaalisena tai printtiversiona.

20170204_145535
Joulupukin Pääpostiin tulevat kaikki eri maista lähetetyt kirjeet joulupukille.

20170204_150327
Nämä joulutontut myivät kiireisinä kortteja turisteille.

20170204_150609
Pöydän ääressä sai kirjoittaa kortin.

20170204_151357
Täältä sai vielä oman erityisen Napapiirin postileimankin.

20170204_122950
Lounaalla kävimme Santa’s Salmon Cafessa.

20170204_141327
Lohi grillattiin tulen ääressä.

20170204_142235
Lohta, perunasaalaattia ja leipää. Maistui!

Joulupukin luo oli pitkä jono, mutta se kulki suhteellisen nopeasti eteenpäin. Päästessämme vihdoin pukin luo paikalla oli myös videokamera ja kuvaaja. Pukki kysyi mistä olemme kotoisin ja puhui sujuvasti sekä suomea että englantia, koska poikaystäväni ei puhu suomea. Tapaaminen kesti vain muutaman minuutin ennen kuin oli seuraavien ihmisten vuoro. Saimme otettua yhteiskuvan ja se taitaa nyt levätä kirjahyllyssä piilossa kirjekuoressa. Voihan sen ottaa jouluksi esille. Nyt voi siis ruksia tämänkin asian pois listalta.

Joulupukin pajakylän liepeillä on myös mahdollisuus käydä kokeilemassa huskyajelua. Kävin katsomassa tilannetta ruuhkaisimpaan aikaan lauantaina, mikä ei ehkä ollut paras idea. Tällä kertaa tarjotut ajelut eivät yksinkertaisesti soveltuneet budjettiini. Olen varma, että tälläkin oli tarkoituksensa. Tulevaisuudessa pääsen vielä jollekin mahtavalle huskyajelulle. Samaten revontulet jäivät näkemättä pilvisen sään vuoksi, mutta joskus vielä taivas avautuu vihreän eri sävyissä ja minäkin olen paikalla.

Pajakylän jälkeen oli aika suunnata takaisin keskustaan. Ruuhkainen bussi oli täynnä eri kansalaisuuksia ja eri kieliä. Ollapa turistina muiden joukossa. 🙂

Muuta nähtävää

Rovaniemen keskustassa voi käydä ostoksilla sekä kääntymässä Lordin aukiolla. Keskustasta on lyhyt kävelymatka museo ja tiedekeskus Arktikumiin sekä sen vieressä olevaan Tiedekeskus Pilkkeeseen. Keskusta on aika pieni ja siihen ehtii hyvin tutustua tunnissa parissa.

20170204_161124
20170204_161338
Lordin jäsenten kädenjäljet Lordin aukiolla. Nyt on kaikki nähty. 😀

20170204_16141220170205_113547Kävin Arktikumissa sivistämässä itseäni historian ja tieteen parissa.

20170205_124002
Arkkitehtuuri kelpasi ihastella Arktikumissa.

20170205_130030
Aivan Arktikumin vieressä on Tiedekeskus Pilke, jossa en tällä kertaa ehtinyt käymään. Vaikutti kuitenkin mielenkiintoiselta tutustumiskohteelta.

20170205_132400
Rovaniemellä oli pitkään maailman pohjoisin McDonald’s, mutta nykyisin titteliä kantaa Venäjän Murmanskissa oleva Mäkkäri.

Kaupunkina Rovaniemi on suhteellisen pieni, joten viikonloppu riittää mainiosti nopeaan irtiottoon omasta kotikaupungista. Tietysti muualle Lappiin lähdettäessä ja erilaisia aktiviteetteja tehdessä saisi aikaa kulumaan vaikka kuinka paljon enemmänkin.

20170204_113544
Pääsimme vilkaisemaan, miltä Ounasvaaran hiihtokeskuksessa näyttää. Nättiä oli.

Vaikka huskyajelu ja revontulet jäivät välistä tällä kertaa, oli silti kivaa käydä Rovaniemellä. Luonto on kaunista ja talvi näyttää edelleen talvelta. Pienen kokonsa vuoksi kaupungissa on helppo liikkua kävellen ja bussilla eri paikkoihin. Mielenkiintoisena nippelitietona mainittakoon, että arkkitehtuurissa näkyy erityisesti Alvar Aallon kädenjälki. Aalto johti suunnittelua, kun Rovaniemen keskusta jälleenrakennettiin lähes kokonaan toisen maailmansodan jälkeen.

Reissun aikana ei voinut olla huomaamatta, että kiinalaiset turistit ovat löytäneet Rovaniemen. Tämä on sinällään mielenkiintoinen ilmiö. Osittain ajankohta liittyi varmasti kiinalaiseen uuteenvuoteen, mutta toisaalta Suomen Lappi on todella kiinnostava paikka Aasian markkinoilla tällä hetkellä ja houkuttelee paljon turisteja sieltä päin maailmaa.

Viikonloppureissulta jäi käteen vain pintaraapaisu Rovaniemestä, eikä se ole vielä se pohjoisin pohjoinen, mihin Suomessa pääsee. Pitempi matka pohjoiseen odottaa vielä tekemistään.

Jos pidit lukemastasi, voit seurata matkojani Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä.