Kulinaristin Kreeta

*Sponsoroitu yhteistyö: Discover Greece

Kreikka on kiehtonut minua matkakohteena jo kauan aikaa. Olen katsellut kauniita kuvia kimmeltävästä sinisestä merestä ja upeasta luonnosta ja haaveillut pääseväni tähän rakin ja rikkoutuvien lautasten maahan.

Suuntasin lopulta viime syksynä puolisoni kanssa Kreetan saarelle Haniaan viideksi päiväksi ja saimme nauttia monipuolisista kokemuksista saarella.

Aluksi pakko sanoa, etten nähnyt matkan aikana yhdenkään lautasen rikkoutuvan. Sen sijaan matka Kreetalle oli ruuantäyteinen eli juuri minunlaiseni reissu.

Jeeppisafari vuorille

Kreetalla pääsee ihailemaan jylhää vuoristoa hyvin esimerkiksi jeeppisafarin kautta. Kuskimme Safari Adventuresilta oli ammattitaitoinen ja mukava. Vaikka tie ylös vuorelle oli kiemurteleva ja välillä täynnä pomppuja, pääsimme turvallisesti perille. Ylhäällä odotti paikallisen vuohipaimenen tilukset, jossa pääsimme ruokkimaan vuohia.

Crete 2018Crete 2018 Crete 2018Crete 2018 Kierroksen päätteeksi kävimme lounaalla paikallisen pikkukylän ravintolassa, jossa saimme maistella ihania kreikkalaisia herkkuja. Nam!

Crete 2018Crete 2018 Crete 2018Crete 2018

Illalla suuntasimme Apostolis-ravintolaan, jossa illallinen kattoi monta erilaista lautasellista täynnä paikallisia makuja. Tarjolla oli meren herkkuja sekä liharuokia.

Oliiviöljyn salojen parissa

Oliiviöljytehtaalla riitti mielenkiintoista nähtävää. Teimme kierroksen Olive Oil Factoryn rakennuksessa ja näimme, kuinka oliivista tehdään öljyä.

Crete 2018 Yksi vanhimmista puista alueella.

Crete 2018Crete 2018 Crete 2018Crete 2018Oliiviöljyjen maistelu oli mahtavaa. Suosikkini oli hieman hapokas, vahvemman makuinen oliiviöljy.

Crete 2018
Paikan päällä myydään myös paljon erilaisia oliivituotteita.

Viinitilavierailu

Viinitilalla vierailu on ollut ajatuksissani jo kauan. Mavrekis Winery sijaitsee kauniilla maaseudulla. Alueella pääsee kävelemään opastetulla kierroksella.

Crete 2018Crete 2018Crete 2018 Kuten oliiviöljytehtaalla, saimme myöskin oppia viinitilalla, miten viiniä tehdään alusta loppuun.

Crete 2018Crete 2018Crete 2018 Kierroksen päätteeksi seurasi maukas lounas, ja tilan omistaja avasi noin 15 erilaista viinipulloa, joista saimme maistiaiset. Tarjolla oli tilan tuotantoa: valkoviiniä, kuohuviiniä, punaviiniä ja jälkiruokaviiniä.

Crete 2018 Crete 2018Crete 2018 Crete 2018

Tämän kokemuksen jälkeen lähdimme lepäilemään takaisin hotelliimme pienessä sievässä vatsat täynnä herkkuja. Maistuva elämys!

Ihanaa ruokaa paikallisella luomutilalla

Olive Farmin luomutilalla oli kaunis ja kattava puutarha, jossa kasvoi mitä erilaisempia yrttejä ja kasveja.

Crete 2018 Crete 2018
Crete 2018 Crete 2018Saimme samalla opastuksen juuston valmistuksen saloihin ja nautimme lopuksi ihanan lounaan omistajien kanssa.

Crete 2018

Luomutilalla vierailu on kiva vaihtoehto, mikäli haluat tehdä jotain erilaista perinteisten turistipaikkojen koluamisen lisäksi lomallasi.

Hanian kaupunki ja veneajelu

Hanian kaupungissa on mukava käydä kävelyllä ja puikkelehtia pienillä sivukujilla. Alue on tunnelmallinen ja sieltä löytyy hyviä ruoka- ja shoppailupaikkoja.

Perinteistä kreikkalaista tanssia.

Hanian satamasta pääsee myös veneajelulle. Tällaisia palveluja tarjoaa esimerkiksi Notos Mare. Lähdimme paikallisen kuskin kanssa veneellä kiertelemään lähialueelle.

Kuski pysäytti hyvässä kohdassa, jossa osa ryhmästä pulahti uimaan. Samalla saimme ihailla kaunista auringonlaskua.

Crete 2018

Rakastan nopeaa venekyytiä ja sitä kuski meille myös tarjosi. Pidä kiinni tiukasti ja anna tukan hulmuta. Reissussa saa ottaa rennosti.

Jos pidit lukemastasi, voit seurata matkojani Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä.